Brunella

 
Que es brunella?

La Brunella és una menuda partida del terme de Castelló, una llesca de terra entre el riu Sec, i la sèquia de la Travessera, que neix als ullals de les Fontanelles, a prop de Sant Roc de Canet.

Brunella és una paraula que em duu ressonàncies estimades, olors,textures, i gusts atàvics, primaris. Olors de les vaques de l’alqueria de Sento Carmela, de melonars esponerosos, d’herbassana de terra d’arròs i pàmpols de figuera. Textures sorrenques del  sauló de vora riu, de terra argilosa del camí d’Enriera, terra tova de la senda de la Travessera, fang suau dels arrossars de Nàtxer. Gusts del suc del meló de pell de sapo xorrant pels llavis a l’estiu de Castelló, de l’arròs a la Brunella d’un dinar a l’alqueria.

Hi ha un plat de gran anomenada entre els marjalers de la meua antiga colla de segadors, l’arròs a la Brunella, plat de recepta incerta. L’arròs a la Brunella es pot condimentar en cassola, en perol o en paella, en un caço també. Per guisar un bon arròs a la Brunella es pot fer servir qualsevol atifell. Els ingredients són els que es tinga a mà: bajoques, pèsols, carxofes, carn de fotja o polla d’aigua, de rata, xorís, tàrmena, caragols, tot serveix per fer un bon arròs a la Brunella, sols l’arròs i l’herbassana són imprescindibles.

La Brunella em recorda la vida a les alqueries, a l’estiu de Castelló, les alqueries de Belenguer, de Cento Carmela, de Joano Col, del Menino, del Morrongo. L’alqueria de Nàtxer que assecava l’arròs al terrat, amb la seua atrotinada trilladora i els seus originals tractors. Les alqueries de paco Cua, del Perrico i de Romero.

Alqueries on els qui vam néixer abans del 70 hem conegut una manera de viure l’estiu inoblidable. Dinars de famílies senceres i d’amics, vetllades agradables plenes de contalles i històries, veïns peculiars, persones amb propietats notables. Aventures per les sèquies i les hortes, ombres fresques de figueres i raconades fosques de codonyers.

Les coses velles es cauen, es desfan. Les antigues perduren d’alguna manera en el tarannà de la gent que les hereta, en la naturalesa pròpia de les persones del poble. Mentre hi haja un grup de persones identificables com a poble de Castelló, l’herència benèfica de l’estil de vida a les alqueries antigues perdurarà, ens serà propi, d’alguna manera haurà marcat la nostra manera de ser, farà que la nostra manera de vore el món tinga un component particular.

A. Porcar 01-07

Extraído del libro de la junta de fiestas que se repartió durante el pregón.

 

Brunella el Inicio

Hace un tiempo mis amigos de toda la vida y yo, decidimos hacer un equipo de fútbol, para así obligarnos a reunirnos todas las semanas, para entrenar, para jugar y en el fondo para vernos.

Así que decidimos llamarnos Brunella, por que ahí es donde surgió nuestra gran amistad.

Hicimos un escudo, cuyo elemento principal era un hermoso naranjo. Compramos ropa, nos bordaron los escudos, básicamente, como todo lo que hacemos, lo cogimos con mucha ilusión y conseguimos nuestro objetivo, que fue vernos y pasarlo bien (fuera de fechas señaladas).

Esta es la historia inicial del nacimiento de Brunella.

 

Brunella en la actualidad

Este año ha vuelto a surgir Brunella para jugar. Me alegre mucho desde la distancia saber que se juntaba el equipo de nuevo, aunque ahora con la siguiente generación de Brunellanos 🙂 El Martes tuvimos nuestro primer partido, que ganamos 4-1. Nada mas terminar el partido recibí un sms para darme el resultado, y ya terminaron de alegrarme la buena cena que estaba pasando.

 

Brunella para mi

Que es para mi Brunella… que difícil expresar todo lo que me recuerda o lo que siento, prácticamente son todo buenos recuerdos… el primer entrenamiento que a los 15 minutos, no podíamos ni respirar, las ‘discusiones’ que teníamos entre nosotros en los partidos, las cervezas después de los entrenamientos y de los partidos, las risas, las bromas, lesiones, días de entrenamientos que diluviaba, el día que casi se nos comen los mosquitos…. podría seguir escribiendo horas y horas sobre cosas que hemos vivido relacionadas con Brunella. Estoy feliz que este año tenga a un equipo mas al que seguir, con el que celebrar las victorias y las derrotas.

En el fondo, Brunellanos, me dais envidia. Supongo que mi hermano, también desde la distancia, pensara lo mismo que yo, echara de menos esos momentos.

Bueno chicos, este año hay un brunellano en Madrid, pero desde la distancia, os seguiré, os animare, y celebrare las victorias, como si estuviese ahí con vosotros, os acompañare como pueda a todos los partidos. Echo de menos los partidos y os echo de menos a vosotros…

 

Musica que suena ahora:  Eye of the Tiger

 

 

 

Comments are closed.